Google Analytics

is een dienst voor webanalyse van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes uitzetten of delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Ads, hierdoor is het voor een webmaster eenvoudig om reclamecampagnes te beheren en zo nodig aan te passen.

Begin mei 2007 kreeg service een nieuwe interface en enkele nieuwe opties. Enkele bestaande opties werden toegankelijker gemaakt. Op veel Nederlandse blogs werden de veranderingen toegejuicht, maar er was ook kritiek. Zo zou Google alles een Web 2.0-uiterlijk willen geven (de nieuwe vormgeving was interactief in Flash) en zou het implementeren van goede functies een mindere prioriteit zijn.

Zoals alle diensten van Google, betaalt de gebruiker niet met geld maar met prijsgave van alle mogelijke gegevens van zichzelf en in dit geval ook die van zijn klanten. Bron: Wikipedia


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *